Allrisk Magazín 2025 – Rozhovor s klientem
Od kytary z garáže k mezinárodnímu úspěchu. Podnikání, které přináší radost
Jejich první kytara vznikla v garáži, dnes vyrábí kytary v budově zrekonstruovaného mlýna ve Velkých Němčicích ve větším a pro celý svět.
Je dost možné, že se akustická kytara od tohoto předního světového výrobce nachází i u vás doma.
Nejen o unikátní výrobě, distribuci do mnoha zemí a originálním prostředí jsme si povídali s Petrem Furchem, výkonným ředitelem jihomoravské společnosti Furch Guitars.
Akustické kytary vyrábíte ve Velkých Němčicích již několik desítek let a stále se těšíte velkému zájmu. Obrací se na vás ve větším spíše profesionálové, nebo jste stálicí i pro amatérské kytaristy?
Nejvíce u nás nakupují kytaroví nadšenci, kteří nehrají profesionálně, nebo spíše pro zábavu.
To je dáno především tím, že těch hudebních profesionálů není tolik. Většina našich kytar je identická s konstrukcí kytar pro profesionála, který se stejnou kytarou vystupuje před početným publikem, amatérský nadšenec může na tutéž kytaru hrát u sebe doma.
Na webových stránkách máte dokonce i konfigurátor typu kytary. Jak mohou postupovat zákazníci při výběru vašich kytar? Je možné zkonzultovat výběr a koupi kytary přímo u vás?
Ve skutečnosti nabízíme možnost hluboké konzultace až od letošního roku, kdy jsme otevřeli náš showroom přímo v Němčicích. Máme zde produktového specialistu, se kterým se můžete spojit jak telefonicky, tak se za ním můžete zastavit k nám a on vás provede procesem výroby. Na showroomu máme přes sto kytar v různých kombinacích skladem, takže si je můžete přímo vyzkoušet. Výsledek může být takový, že si vyberete rovnou svou kytaru na místě a odvezete si ji domů.
Druhá varianta je, že si dofinalizujete kytaru dle vlastní specifikace, a následně vám ji zadáme do výroby. Můžete samozřejmě navštívit i některého z našich prodejců.
Pokud se rozhodnu pro druhou variantu, jak dlouho bude trvat proces výroby dle mých specifikací?
Výrobní proces jako takový může trvat podle náročnosti měsíc až měsíc a půl, to je relativně krátká doba. Ale celá příprava včetně technického řešení vychází přibližně na dva měsíce.
Ve výrobě nyní máme kolem šedesátky pracovníků
a je řešena tak, že i když si objednáte naši základní řadu Violet nebo specifickou zakázkovou kytaru Rainbow, vše prochází rukama stejných pracovníků. Nemáme oddělené linky pro levnější a dražší modely. Kvalitativní nároky máme u všech kytar stejné.
Máte přehled, jací hudebníci hrají na vaše kytary?
Pokud mám jmenovat české umělce, tak na naše kytary hraje například David Koller, Čechomor, Mirai nebo Pokáč.
V jakém období bývá po vašich produktech největší poptávka?
Jsou to samozřejmě Vánoce. Lidé nakupují dárky, a to ať už pro sebe nebo pro své blízké. Hudební nástroje jsou docela emocionální záležitostí, takže jsou na Vánoce obecně nejvíce žádané.
Ve vaší nabídce je také poměrně menší typ kytary Little Jane, která je dokonce i rozložitelná.
Ano, znamená to, že kytaru snadno rozložíte do batohu, se kterým můžete pohodlně cestovat. Můžete si ji vzít i do letadla, což je leckdy s běžnou akustickou kytarou problém. Přestože je tato kytara skládací, její konstrukce je navržena tak, aby měla opravdu silný zvuk.
Když už jsme u cestování, jak probíhá distribuce vašich kytar? Protože prodejce máte v mnoha
zemích, dokonce i v Africe.
Naše kytary vyrábíme přímo ve Velkých Němčicích, a působíme tedy především jako výrobce. Dalším krokem je distributor, který následně hudební nástroje přeprodává hudebninám v dané lokalitě. Až teprve po doručení na prodejnu probíhá prodej koncovému zákazníkovi.
Ze vzdálenějších lokalit si tak od nás distributoři jednou za čas objednají například půl kontejneru kytar a pak je distribuují na další místa. Kytary jsou obecně dost objemné zboží, takže by bylo složité posílat dotakto vzdálených zemí jen pár kusů.
Je něco, co vás v rámci zahraničního trhu překvapilo?
Řekl bych, že máme trh prozkoumaný a máme před-
stavu o našich budoucích krocích v dané lokalitě. Vždy nám pomáhají statistická data, která máme k dispozici od americké organizace, která se tím zabývá.
Trh, který mě v posledních letech překvapil, je Nový Zéland. Tam je trh relativně malý a docela rychle nám tam začal partner prodávat desítky kusů kytar měsíčně. On to vysvětluje tím, že má Česká republika dobrou reputaci a zdejším lidem to přijde atraktivní. Já si ale spíše myslím, že je to především dobrým obchodníkem.
U Allrisku máte sjednané pojištění podnikatelských rizik, má však vaše podnikání nějaká úskalí z pohledu trhu?
Určitě musím říct, že kytaristů neubývá, a naopak se v covidovém období po hudebních nástrojích zvýšila poptávka. Lidé měli více času na hraní, což je obecně skvělé, protože má hudba obecně dobré terapeutické účinky. Spíše než k úskalí dochází ke změně v rámci rozvoje online prodeje. Víc a víc vidím, jak firmy cílí na online nákupy, a tím zanikají hudebniny, které s tímto pokrokem neumí pracovat.
Zároveň to ale u nás v oboru nefunguje tak, že zákazník dvakrát klikne na e-shopu a dojde mu balíček. Spíše jde o možnost online konzultace před samotným nákupem, ujištění zákazníka, že si vybírá vhodný typ pro jeho účely. V tom vidím velký prostor a také úskalí, protože se musíme orientovat v tom, s kým pracovat, jak se trh vyvíjí a co od nás bude vyžadovat.
Vaše společnost sídlí ve Velkých Němčicích v areálu zrekonstruovaného mlýna, kde nabízíte i prohlídky výrobních prostor. Co nejvíce návštěvníky při exkurzích překvapuje?
Většinou návštěvníky překvapí, že v rámci výroby kytar využíváme hodně automatizace, protože často očekávají především ruční práci. Dokonce jsme nejvíce automatizovaná kytarová firma na světě, a to i přesto, že nejsme největší. Zaměřujeme se na vysokou kvalitu a přesnost, a proto u nás uvidíte i hodně robotů. Často se také setkáváme s překvapivými reakcemi na míru detailů, které musíme při výrobě řešit, aby kytara fungovala.
Náš firemní slogan zní Pomáháme lidem plnit sny.
Jaké sny byste si rád v rámci svého podnikání splnil?
Spíše než snem je mým cílem nadále vylepšovat naše kytary a mnohem rychleji je dostávat mezi lidi.
V Česku už jsme docela známá firma, ale když se podívám například na Ameriku, tak zde máme u koncových zákazníků obrovskou šanci ještě více zvýšit povědomí o naší značce.
Rozcestník článků Allrisk Magazínu 2025
Kanceláře a klientská centra Allrisk
Pokud nenaleznete naši pobočku ve svém okolí, rádi dorazíme za vámi.